zangkoor te Oss
SMOss

Geschiedenis:

In het najaar van 2007 wordt SMOss opgericht door 20 liefhebbers van levensliedjes Binnen een paar jaar groeit SMOss uit tot een flink koor van meer dan 50 leden. Jacco en Wilma waren onze dirigenten van het eerste uur. In juni 2008 volgt ons 1e optreden en verzorgen wij in het wijkcentrum een middag voor de Zonnebloem. Achter de schermen werkt het bestuur hard. In het voorjaar van 2009 zijn we een vereniging met statuten en een huishoudelijk reglement. In de daarop volgende jaren treedt SMOss regelmatig op in Oss en soms ook ver daarbuiten in o.a. zorgcentra, bij liefdadigheidsverenigingen, op smartlappenfestivals en korendagen. Ook gaat de nodige aandacht uit naar outfit en performance. In het najaar van 2012 viert het koor zijn 5 jarig bestaan! Het Osse publiek wordt door ons verrast met een flash-mob in het stadscentrum. 2015 is een hectisch jaar voor SMOss. Het bestuur treedt af en met een aantal leden verlaten ze het koor om een vriendenclub op te richten. Wilma, de dirigente, beëindigt haar contract. Bezinning volgt. In augustus wordt Oenke onze nieuwe dirigente, terwijl Jacques onze repetitor en gitarist is en Roos de accordeoniste. SMOss pakt deze kans voor vernieuwing op en gaat nu ook evergreens zingen. Ons koor wordt versterkt door nieuwe leden en nu zingen we vol enthousiasme oude en nieuwe liedjes. 2016 en 2017 We zijn weer een volwaardig koor van ca 25 leden. We kiezen ervoor om tot maximaal 30 leden door te groeien. Groot voordeel is dan, dat ons koor geschikt is om binnen en bovendien akoestisch op te treden. 2018 We willen af van ons smartlappen-imago, omdat ons repertoire steeds meer uit Nederlandse Evergreen-covers gaat bestaan. We hebben dan ook besloten om een andere invulling aan “SMOss” te geven te weten: “SfeerMakers Oss” We doen mee aan een theatervoorstelling in de Lievekamp: “Hendrik Groen en pogingen iets van het leven te maken” Zie: Weekblad DE SLEUTEL en BRABANTS DAGBLAD Augustus: We verhuizen naar Wijkcentrum Schadewijk 2019 We hebben veel opgetreden dit jaar, wel 13 keer. We beginnen aan de voorbereiding voor theatervoorstelling in de Lievekamp “Zolang er leven is” van Hendrik Groen 2021 Vanaf maart zijn we gestopt met alles, vanwege een pandemie t.w. COVID19 ofwel CORONA. Meerstemmigheid blijft ons streven.